Конституційний Суд України: уряд не має права обмежувати права людей через карантин
Велика палата Конституційного суду України (КСУ) у складі 15 суддів визнала деякі положення постанови Кабінету міністрів про карантин в Україні такими, що не відповідають вимогам Конституції України. Суб’єктом конституційного подання виступив Верховний Суд України.
Конституційний Суд Рішенням № 10-р/2020 від 28 серпня установив, що окремі положення постанови Кабінету Міністрів України № 392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів» не відповідають Основному закону. Зокрема, до таких положень відносяться: заборона на проведення масових заходів, робота закладів громадського харчування, торговельно-розважальних центрів, фітнес-центрів, готелів, хостелів, розважальних закладів, здійснення регулярних та нерегулярних перевезень пасажирів автомобільним транспортом у міському, приміському, міжміському, внутрішньообласному та міжобласному сполученні.
В тому числі КСУ зауважує, що проведення закладами охорони здоров’я планових заходів з госпіталізації та обов’язкова самоізоляція громадян прямо обмежують право особи на свободу пересування. Також згідно Рішення КСУ, закриття пунктів пропуску, обмеження перевезень Україною є такими, що суперечать праву громадян вільно пересуватися і залишати територію України.
У тексті Рішення вказано: «Конституційний Суд України зазначає, що згідно зі статтею 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. Конституційний Суд України наголошує, що обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина є можливим у випадках, визначених Конституцією України. Таке обмеження може встановлюватися виключно законом – актом, ухваленим Верховною Радою України як єдиним органом законодавчої влади в Україні. Встановлення такого обмеження підзаконним актом суперечить статтям 1, 3, 6, 8, 19, 64 Конституції України».
Також подання Верховного Суду стосувалося й змін до державного бюджету, які були ухвалені Верховною Радою напередодні через карантин. Цим актом передбачалося зниження рівня заробітної плати суддів. Це викликало обурення у суддів Верховного суду, тому у своєму поданні вони зазначили, що це порушує засади їх незалежності.
У своєму Рішенні Конституційний суд наголосив, що законом встановлюється зокрема граничний рівень зарплати держслужбовців, але зміни у держбюджет не мають чіткого визначення у часі і діятимуть до закінчення карантину. Таким чином, внесені зміни ставлять законодавчу та судову владу в залежність від виконавчої влади, яка відповідає за продовження або скачування карантину.
Наближені до Руху «Всі разом!» юристи вказують на те, що по суті, Конституційний Суд вказав на те, що:
1) обмеження конституційних прав та свобод може встановлюватися виключно законом, а не підзаконним актом, яким є в даному випадку постанова КМУ, тобто встановлення таких обмежень Кабінетом Міністрів України протирічить Конституції України. При цьому, постанова КМУ, яка розглядалася, була відмінена самим Кабміном, то Суд закрив провадження в цій частині та формально не став розглядати це питання. Таким чином, встановлення подібних обмежень КМУ є незаконним, АЛЕ кожен раз, коли зацікавлені та уповноважені особи захочуть визнати постанови КМУ неконституційними, КМУ буде їх відміняти і виносити нове, яке нічим не буде відрізнятися від інших. Тому по-суті Конституційний Суд нічого не розгляне у цій частині (абз. 2 п. 3.2 рішення Конституційного Суду України);
2) не можна обмежувати суддівську винагороду без уточнення терміну дії таких обмежень, через те, що це є посяганням на незалежність суддів;
3) обмеження відповідних винагород, у цьому випадку суддям, є можливим лише в умовах військової та надзвичайної ситуації та має встановлюватися спеціальними законами, а не Законом України “Про державний бюджет”, який регулює інші правовідносини.
«Погано те, що КМУ незаконно та самовільно обмежує права громадян. Чому б спочатку не робити все правильно із дотриманням встановленої процедури. Наприклад, ухвалити Закон про відповідні обмеження. Що буде далі? Те ж саме, що і зараз: КМУ буде ухвалювати подібні постанови, нехай незаконні, але якщо стане питання про визнання їх неконституційними, КМУ буде самостійно їх відміняти та ухвалювати відповідні нові, щоб Конституційний Суд формально не зміг нічого розглянути по суті. Як у даному випадку», – йдеться у повідомленні.
Елеонора Дібрівна, юрист ГО «Всі разом!» коментує: «Визнання Конституційним Судом України незаконними окремі положення постанови КабінетуМіністрів України є історичним прецедентом. Хоча провадження по питанню неконституційності деяких пунктів постанови Кабміну щодо карантинних обмежень було закрито у Рішенні КСУ, цей документ, безумовно, негативно вплине на авторитет і довіру суспільства до Кабінету Міністрів. У подальшому подібні постанови центрального органу виконавчої влади будуть сприйматися зовсім по-іншому. Суспільні настрої свідчать про те, що у разі встановлення подібних обмежень у майбутньому громадяни будуть більш скептично та усвідомлено підходити до їх виконання».
Адвокат Сергій Гула наголошує, що вищезазначена постанова Кабміну є незаконною. «Рішення Конституційного Суду України по питанням запровадження карантину, насправді, є ключовим. Оскільки на-кону стояло головне питання: “чи законно діяв Уряд, запроваджуючи карантинні обмеження?”. І навіть, не зважаючи на те, що Уряд під час Конституційного слухання, прийняв нову карантинну Постанову, скасувавши ту, яка була предметом розгляду Конституційного Суду, Суд дав чудові правові висновки щодо конституційності карантинних обмежень. Уряд програв “в-суху”! Феміда чітко встановила, що КМУ приймаючи карантинну постанову, якою запровадив обмеження прав людини, порушив АЖ ШІСТЬ норм Конституції України. А тому, очевидно, що рішення Кабінету Міністрів по обмеженню прав людей під час Карантину – Є НЕЗАКОННИМИ!», – каже адвокат.
Нагадаємо, в Україні діють карантинні обмеження від 12 березня. 26 серпня Уряд ухвалив рішення подовжити адаптивний карантин до 31 жовтня.
Читайте також: На червоній лінії. Загрози свободам в умовах карантину
Обов’язково, подивіться повний випуск програми “КАБІНЕТ ЕКСПЕРТІВ: “Хто душить економіку? МВФ, податки, карантин“.
Щоб першими отримувати перевірену інформацію та компетентні експертні коментарі, підпишіться на наші офіційні канали у Viber та Telegram