Сергій Чаплигін: “Індивідуалізм досягає своєї критичної межі”

Експертиза
11.01.2022
Сергій Чаплигін: “Індивідуалізм досягає своєї критичної межі”

Філософ, історик, резидент Кабінету експертів Сергій Чаплигін зазначив, що сучасна людина може декларувати що завгодно і вважати себе ким завгодно, а це породжує кризу ідентичності. Адже часто люди можуть вільно оперувати з довільними сегментами світоглядів, дискурсів, мов, які зовсім не поєднуються між собою. При цьому, Чаплигін зазначає, що “людина стає зрозумілою для самої себе тільки в тому випадку, якщо вона має чіткі світоглядні орієнтири, які дають їй цілісне уявлення про світ, в якому вона існує”. І додає, що “звільнення” від будь-яких форм колективної ідентичності унеможливлює самоідентифікацію та існування людини, бо це тягне за собою ряд наслідків. 

Резидент Кабінету експертів Сергій Чаплигін на своїй приватній сторінці у фейсбук написав:

“Людина стає зрозумілою для самої себе тільки в тому випадку, якщо вона має чіткі світоглядні орієнтири, які дають їй цілісне уявлення про світ, в якому вона існує.

Такі типи світогляду, як міфологія та релігія, що існували в традиційному суспільстві чи наукова картина світу, яка сформувалася в період суспільства Модерну, давали цілісну та внутрішньо несуперечливу картину світу, виходячи з якої, людина могла визначити свою ідентичність.

Почуття ідентичності дозволяла їй розуміти, ким вона є, та дозволяла поєднувати різні прояви її багатогранної особистості, які виникали під час її соціальних інтеракцій з іншими людьми у різних ситуаціях.

Сьогодні принципово інша світоглядна ситуація. Відсутня певна цілісна картина світу і тому у свідомості однієї людини поєднуються різні картини світу. Вже не діють не тільки релігійні догмати, а й навіть доказова база «наукового атеїзму». Людина вільно оперує з довільними сегментами світоглядів, дискурсів, мов, які зовсім не поєднуються між собою. Кожен можете вірити у що завгодно, вважати себе та інших будь-ким, декларувати що завгодно.

А це породжує кризу ідентичності людини, оскільки ідентичність передбачає цілісність особистості та її суб’єктність по відношенню до зовнішнього світу.

Індивідуалізм досягає своєї критичної межі. Людина настільки «звільняється» від будь-яких форм колективної ідентичності, що поступово перетворюється на «суб’єкто» – постлюдину, внутрішній світ якої позбавлений цілісності настільки, що унеможливлює самоідентифікацію та доцільну діяльність”.

Нагадаємо, на цю тему Сергій Чаплигін раніше говорив у студії Кабінету експертів. У випуску “Лібералізм та емансипація – на якому перехресті людство звернуло не туди” Чаплигін сказав: “Прагнення людини до свободи є природнім. Але в якомусь повороті ми звернули не туди. Свобода  пов’язана із ціннісною системою, те, що ми називаємо традиційні цінності, моральність. Проблема лібералізму в тому, що він звільняє від цінностей і моралі. Ми всі вільні, але ми домовились про певні правила життя і ми їх дотримуємося, контролюємо. І ми себе чимось обмежуємо, бо ми соціальні істоти”. Дивитися повний випуск можна ТУТ.