Проект: Національна сімейна стратегія
Інститут сім’ї в Україні
Інститут сім’ї в Україні переживає складні часи, пов’язані як з економічними, соціально-політичними, так і з духовно-культурними трансформаціями сучасного суспільства.
З точки зору світоглядних, культурних орієнтацій Україна обрала європейський вектор розвитку. Вочевидь, це не викликає суттєвого сумніву, втім, певні тенденції у культурному та суспільно-політичному просторі Європи викликають застереження та виступають дисонансом до традиційних українських цінностей. Мова йде про інститут сім’ї в європейському суспільстві, який сьогодні зазнає найбільших трансформаційних змін. Доказом цього є бурхливі події в деяких країнах Європи, що спричинилися суспільними дискусіями навколо одностатевих шлюбів, правом на усиновлення дітей у цих шлюбах тощо.
Європа не одностайно підійшла до вищевказаних питань і цей поділ проходить між прихильниками ліберального ставлення до цієї дійсності та між прихильниками традиційного шлюбу. Гендерні питання в цілому є однією з найбільш дратівливих сфер у сучасному суспільстві. Достатньо згадати також і спроби уникнення таких традиційних понять як «чоловік», «жінка» тощо, які на думку прибічників модернізації міжстатевих стосунків та інституту шлюбу є свідченням невідповідності сучасним потребам (про абсурдність цього твердження багато сказано і в самій Європі).
Україна вже намагається дати свою відповідь цим процесам, що відбуваються в Європі, адже для певних кіл в Європі це стає одним із лакмусів нашої «готовності» до вступу в ЄС. Втім, як відомо, Європа не є одностайною у цих питаннях і прибічників традиційного погляду на міжстатеві стосунки та традиційну родину (де все ж таки чоловік та жінка, а не «родитель 1» та «родитель 2») все ще більшість (принаймні на це варто сподіватися). Україна з її родинними традиціями, утвердженими століттями, та освяченням їх на релігійно-духовному рівні не погодиться на таке докорінне нищення усталених норм.
Сім’я стала інституцією, де зростають і виховуються діти, де формується особистість. Щоб сім’я могла ефективно виконувати свою місію, їй необхідно самій бути достатньо зрілою і готовою до виконання цих завдань. Для цього Національний громадський рух «Україна за сім’ю» формує Національну стратегію у сфері реалізації сімейної політики, яка охоплюватиме три пласти проблем: дошлюбну проблематику, шлюбну проблематику та вплив на зовнішні загрози українській сім’ї. Вони реалізовуватимуться в п’яти основних сферах діяльності:
- У державній сімейній політиці та місцевому самоврядуванні.
- В освіті.
- У громадському секторі та корпоративних культурах.
- У релігійному середовищі.
- У медіа-просторі.
Національна сімейна старатегія у державній сімейній політиці та місцевому самоврядуванні
Національний рівень
- створити Міністерство сім’ї і молоді;
- на законодавчому рівні не допустити прийняття законів і поправок до них, які прямо чи побічно порушують інтереси природної сім’ї;
- посилити громадський контроль над виконанням Концепції державної сімейної політики №1063-XIV від 17.09.1999 року;
- щорічно проводити Парламентські слухання про сім’ю;
- сформувати і подати проект закону України «Про засади державної сімейної політики»;
- внести зміни до законодавчих актів про статус матері-одиначки (дана редакція заохочує розлучення), статус насилля в сім’ї (72(2) КПК) та інших;
- забезпечити перепис населення України;
- забезпечити підготовку необхідної кількості експертів по роботі з молоддю;
- забезпечити можливість надання молодіжних кредитів на житло;
- розробити стратегію забезпечення сім’ї житлом та роботою, що сприятиме укріплення сім’ї;
- залучати представників церков та релігійних організацій до співпраці та створення програм, які скеровані на сімейні та інші життєві цінності;
- забезпечити комплексний аналіз навчальних програм та планів (психологічна апробація);
- забезпечити державне замовлення на фахівців, які викладатимуть програми підготовки до життя в подружжі та відповідального батьківства та реалізовуватимуть сімейну політику держави;
- збільшити державне замовлення на програми соціальної спрямованості, які транслюються і публікуються в ЗМІ, зокрема щодо пропагування та поширення традиційних (в т.ч. Біблійних) сімейних цінностей;
- для забезпечення комплексного і скоординованого підходу, щодо формування дієвої та ефективної сімейної політики розробити Положення та призначити Уповноваженого Кабінету Міністрів у справах сім’ї.
Місцевий рівень
– місцевим радам сформувати та прийняти проекти рішень сесій про посилення захисту та популяризації сімейних цінностей;
– відділи РАГС мають пропонувати тим, хто подає на шлюб, курси підготовки до подружнього життя;
– для тих, хто подає на розлучення, зобов’язати пройти курс при ВРАГС чи при іншій установі, де проводять ці курси;
– проводити обов’язкові щорічні заходи на підтримку сім’ї – «Тиждень подружжя», «День батька», «День матері» і т.д., у т.ч. на базі СШ.
Національна сімейна стратегія в освіті
Національний рівень
- забезпечити в навчальних і соціальних закладах обов’язкове впровадження програм підготовки молоді до подружнього життя та формування відповідального батьківства (Психологія сімейного життя”, «Відповідальне батьківство») сформованих на науково-культурній спадщині українського суспільства та духовно-моральних принципах;
- на базі інститутів післядипломної освіти забезпечити курси підвищення кваліфікації фахівцям, які викладатимуть програми підготовки до життя в подружжі та відповідального батьківства ;
- сприяти забезпеченню педагогів та школи загалом необхідною літературою, методичними посібниками;
- сприяти поширенню та впровадженню у шкільний навчально-виховний процес курсів та заходів, що пропагують та прищеплюють сімейні цінності учнівській молоді;
- сприяти підготовці вихователів та вчителів з викладання предметів духовно-морального спрямування;
- відмовитися від «секс просвіти» у стінах школи і перейти до статевого виховання як частини морального виховання;
- впроваджувати та поширювати у навчально-виховному процесі дошкільних, шкільних, позашкільних закладів освіти Програми про сімейні цінності підростаючого покоління;
- створити структуру центрів сім’ї, які надаватимуть дошлюбне, шлюбне та кризисне сімейне консультування на базі ВРАГС, ВНЗ;
- розробляти та пропонувати творчі культурні заходи (у святкові дні тощо), спрямовані на усвідомлення і сприйняття молоддю національних сімейних цінностей ;
- науково-дослідницьким Університетам розробити навчальні методичні матеріали з програм запобігання негативного впливу порнографічних матеріалів в інформаційному просторі на дітей та підлітків, підготовки до життя в подружжі та відповідального батьківства, попередження розлучень шляхом вирішення сімейних конфліктів в подружжі;
- забезпечити соціологічні, статистичні дослідження, наукові обґрунтування розвитку і проблематики сімейних відносин;
- удосконалити форми і методи співпраці школи, церкви і сім’ї, узагальнити перспективний міжнародний педагогічний досвід щодо сімейного виховання в державних закладах освіти;
- підготувати матеріали про основні напрямки ефективного батьківства щодо виховання дітей та розповсюджувати їх серед батьків;
- формувати, створювати та робити доступними інтерактивні матеріали, навчальні курси, тощо у форматі масового відкритого он-лайн навчання.
- забезпечити ефективний медичний та психологічний супровід сімей, які постраждали в АТО чи в наслідок надзвичайних ситуацій;
Місцевий рівень
- сприяти через органи місцевого самоврядування затвердженню місцевих програм духовно-морального виховання дітей та молоді, в тому числі популяризувати цінності традиційної сім’ї;
- через громадські організації ініціювати проведення свят: «День мами», «День батька», «День сім’ї»;
- залучити музейну педагогіку, директорів бібліотек, які мають певні програмні заходи. Зробити акцент на культі сім’ї;
- 11-18 вересня – Міжнародний тиждень освіти дорослих;
- проводити роботу з батьками в СШ;
- обласним інститутам ППО розробити та впровадити для керівників ЗНЗ інтегрованих програм духовно-морального спрямування;
- розробити навчально-методичний посібник для класного керівника з виховної роботи, збірку сценаріїв для сімейних свят у дитсадку, школі, вузу;
- розробити систему підвищення кваліфікації педагогів щодо духовно-морального виховання підростаючого покоління;
- удосконалити форми і методи співпраці школи і сім’ї, узагальнити перспективний педагогічний досвід щодо сімейного виховання в закладах освіти;
- реалізувати освітянські програми «Щаслива родина» на радіо, телебаченні.
Національна сімейна стартегія у громадському секторі та корпоративних культурах (бізнес, спорт, шоу-бізнес)
У цьому секторі громадського життя всесторонньо підтримувати та популяризувати просімейні рухи та програми:
Національний рівень
- створювати та інтегрувати просімейні концепції в корпоративну політику компаній;
- пропонувати корпоративні програми навчання для співробітників компаній;
- організовувати та проводити корпоративні сімейні канікули (квести) в мальовничих місцях України та за її межами;
- представникам бізнесу брати участь в просімейних заходах на національному та локальному рівнях;
- сформувати національну ідею і державну концепцію розуміння поняття сім’ї;
- створити єдину площадку (єдину соціальну сітку) – на локальному і національному рівні;
- залучати держструктури у просімейні заходах і програми;
- скоординувати масові просімейні заходи щорічно в травні на місцевих рівнях;
- залучати відомі особистості для створення та популяризації тренду сім’ї (на різноманітних заходах, в ЗМІ, соцмережах);
- створювати в інформаційному полі моделі успішної сім’ї – через соціальну рекламу, флеш-моби на вулицях, поширення відео в інтернеті;
- створити і розвивати просімейний молодіжний рух з залученням молоді та розвивати молодіжну програму «Сім’я – це круто».
Місцевий рівень
- організовувати та проводити міські сімейні свята;
- створити премію «Сім’я року» в різних номінаціях;
- створювати та поширювати контекстне відео;
- зробити модним свідомий обряд заручин, вінчання та церемонію оновлення подружньої присяги.
- закликаємо сімейні, молодіжні, дитячі, спортивні, благодійні та інші громадські організації в Україні сконцентрувати свою діяльність на популяризації сімейних цінностей;
- ініціювати відкриття консультативних центрів на місцевих рівнях;
- організовувати сімейний відпочинок, канікули, спільні обіди, романтичні вечори, поїздки;
- створювати клуби «Одружені та щасливі»;
- проводити фотовиставки сімейних фото, в т.ч. в соціальних мережах.
Національна сімейна стратегія у релігійному середовищі
Національний рівень
- Всеукраїнській Раді Церков і релігійних організацій (ВРЦіРО) 1–2 рази на рік заслуховувати оперативну інформацію стосовно питань і процесів, які відбуваються в царині сім’ї. Твердо і рішуче відстоювати біблійні основи подружжя та оперативно інформувати своїх вірних щодо викликів та загроз природній сім’ї;
- проголосити один з ближчих років «Роком сім’ї»;
- пропонувати внести до навчального плану в семінаріях курс з дошлюбної підготовки;
- мати загальну базу даних ресурсів щодо роботи із сім’ями, популяризувати доступні програми;
- «Тиждень подружжя» + інші ресурси, тематичні проповіді. Залучання ЗМІ на регіональному рівні;
- проводити «День сім’ї» (15 травня) на національному рівні + фестивалі родин на місцевих рівнях;
- «День батька» – щороку у вересні;
- проводити марші, масові заходи «За традиційну родину»;
- створювати умови для спільного змістовного проведення часу батьків з дітьми;
- проводити роз’яснювальну роботу в школах, ВУЗах та інших учбових закладах з метою руйнування стереотипів “обрядовості” та “традиційності”;
- брати активну участь та популяризувати всеукраїнський тиждень подружжя.
Місцевий рівень
- один раз у місяць порушувати сімейну тематику за допомогою проповідей та лекцій для своєї пастви;
- запровадити курси підготовки до шлюбу;
- забезпечити консультування подружніх пар у питаннях стосунків та виховання дітей.
- активно брати участь у проведеннях різноманітних форумів, де говорити про важливість підготовки до шлюбу;
- розвивати домашні малі групи з сімейних пар.
- розбудовувати соціальний, духовний та громадський сімейний рух;
- популяризувати спільну сімейну молитву,
- готувати церковну молодь для просвітницької та євангелізаційної роботи з однолітками.
Національна сімейна стратегія у медіа-сфері
Національний рівень
Два головних пріоритети у цьому напрямі:
1) достатньо інформувати суспільство про загрози для інституту сім’ї, щоб мобілізувати до дій;
2) виховувати молодь інформацією про природну сім’ю та батьківство. Формувати програми стосовно сім’ї і молоді на основі позитиву
та на засадах суспільної моралі.
Реалізація цих напрямків зокрема передбачає:
- напрацювання методологічних посібників: адреса, список законодавчих органів куди писати, шаблон звернень;
- рекомендувати світським журналістам цікаві історії про міцні сімейні пари та по інших сімейних напрямках;
- створення банку цікавих історій, цікавих героїв і надання доступу до нього редакціям;
- нагородження за висвітлення сімейної тематики («білий» список журналістів);
- напрацювати методичні матеріали для журналістів по різних напрямках (рекомендації, як журналістам висвітлювати теми сім’ї та ЛГБТ);
- створення соціальних роликів та розміщення в громадських місцях, соціальних мережах;
- взаємна інформаційна підтримка, інформаційна взаємодія між солідарними журналістами, редакціями;
- «вірусна» реклама, флеш-моби, акції від сімейних пар (фото з подружжями в соціальних мережах і т.п.);
Місцевий рівень
- створити і вести базу місцевих та обласних засобів масової інформації. Регулярно інформувати їх про свої заходи (акції, «круглі столи», мітинги). Для отримання кращої реакції з боку журналістів проводити свої акції з видовищними елементами;
- підтримувати дружні неформальні стосунки з місцевими медійниками. Регулярно надавати їм інформацію про предмет вашої роботи. Це надасть вам статусу експерта, до якого в майбутньому ці журналісти звертатимуться за коментарями;
- обов’язково й оперативно реагувати на будь-яку пропаганду антисімейних практик у мас-медіа чи на рекламних носіях. Писати скарги в редакцію, а також у прокуратуру – через порушення норм закону «Про захист суспільної моралі» та інших;
- розвивати представництво вашої організації у соціальних мережах (Facebook, VKontakte тощо). Вести активну роз’яснювальну роботу, відповідати на запитання, надавати своїм друзям і дописувачам якомога більше інформації.
- створювати яскраву поліграфічну продукцію (листівки, наліпки, брошури) і поширювати її серед місцевих лідерів у формуванні суспільної думки (педагогів, лікарів, чиновників, священнослужителів) і учнів/студентів.
- залучати соціальні служби (історії, інформація);
- поширювати інформацію в школах та інших навчальних закладах.
Проект Національної сімейної стратегії розроблено Альянсом “Україна за сім’ю”, який є національною просімейною платформою України та охоплює понад 150 просімейних організацій, батьківських комітетів, просвітницьких та громадських інституцій, педагогів та науковців, політиків та церков, які об’єднуються, щоб виступати єдиною силою на захист сім’ї.
Альянс “Україна за сім’ю” входить до Експертної ради Міжфракційного депутатського об’єднання «За духовність, моральність та здоров’я України»
Міжфракційне депутатське об’єднання «За духовність, моральність та здоров’я України» створено у Верховній Раді України 8-го скликання та об’єднує понад 100 депутатів із ключових фракцій Парламенту. Головою Міжфракційного об’єднання є народний депутат України Павло Унгурян.
Щоб першими отримувати перевірену інформацію та компетентні експертні коментарі, підпишіться на наші офіційні канали у Viber та Telegram