«Культура добросусідства»: експертна комісія розкритикувала проєкт підручника для 5 класу

Експертиза
11.02.2022
«Культура добросусідства»: експертна комісія розкритикувала проєкт підручника для 5 класу

В українські школи хочуть інтегрувати гендерну концепцію, подаючи її як норму. Характерні ідеї містяться у проєкті нової навчальної програми «Культура добросусідства». Під неї вже написаний проєкт підручника. Автори – Маргарита Араджионі, Ірина Унгурян, Олександра Козорог, Неля Лебідь, Валентина Потапова. На титульній сторінці вказано, що це «підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти».

Як стало відомо організації «Всі разом!», відповідний проєкт підручника був поданий у державну наукову установу «Інститут модернізації змісту освіти». Мета – проходження експертизи та отримання відповідного грифу Міністерства освіти і науки України. У випадку з даним підручником експертизу здійснює Предметна (галузева) експертна комісія з громадянської освіти, правознавства та етики і предметів морального спрямування.

Відповідно до наших джерел, експерти зазначеної комісії звертають увагу, що проєкт підручника містить відчутне перебільшення із так званою гендерно чутливою лексикою. Також текстовий зміст надлишково насичений так званими фемінитивами. Починаючи від само презентації авторів як «авторки», а також надмірне вживання їх по тексту. Наприклад,  «Я — підліток/підлітка!». Зазначимо, що слово «підлітка» відсутнє українському правописі, його немає в жодному українському тлумачному словникові.

Таким чином у підручнику вбачаються швидше ознаки умисного просування певних ідеологічних моделей, ніж вмотивована доцільність і тим більше відповідність чинному українському правопису.

У підручник включено тему «Гендерні стереотипи в різних культурах», яка є частиною розділу із назвою «Різні, але рівні». Так, несвідомо виникає асоціативний ряд зі слоганами та проєктами ЛГБТ-угрупування. Наприклад, проєкт початку 2022 року «Різні. Рівні», який утворений для «підтримки рівності для всіх: попри гендерну ідентичність та сексуальну орієнтацію».

Автори підручника у темі про гендерні стереотипи відверто нав’язують дітям ідею абсолютного відокремлення поняття «стать» від терміну «гендер». Тут стать є біологічною ознакою, а гендер – соціальною. У підручнику вказано: «гендер — це термін, що відображає соціальні відмінності, які проявляються у різних ролях, якостях та поведінці жінок та чоловіків у суспільстві». Також зазначається, що гендерні відмінності залежать від релігії, етнічного походження, соціального положення, віку тощо та можуть змінюватися в часі. Тобто з наведеного виходить, що ті ознаки, які були притаманні жінкам кілька років тому, сьогодні можуть бути змінені під впливом певних соціальних факторів. У кінці розділу дітям пропонують утворити карту країни «Гендерної Справедливості та Рівності».

В тому числі, як зазначають члени експертної комісії, в підручнику сутність поняття «стереотип» розкривається лише з негативного боку. І зовсім не звертається увага на те, що соціалізація людини полягає у засвоєнні нею стереотипів – певних моделей поведінки, прийнятних у суспільстві у відповідних ситуаціях. Так, повне заперечення стереотипів означає абсолютний розрив із національною культурою та суспільними устоями. У дітей виникне викривлене уявлення про стереотип узагалі.

Проєкт є ідеологічно вмотивованим, ненауковим, а також шкідливим для дітей. Концепція «гендеру» тут презентується як абсолютно прийнятна і наукова. А це не відповідає дійсності, адже на міжнародному рівні і в Україні зокрема ця концепція не має загального сприйняття, провокує конфлікти і значну кількість суспільних дебатів. Більше того, станом на початок 2022 року в Україні понад 90 місцевих рад всіх рівнів проголосували звернення до центральних органів влади з вимогою не допускати в освітній процес предметів та курсів, які ставлять за мету подолання так званих «гендерних стереотипів».

Повний перелік рішень місцевих рад тут: https://vsirazom.ua/council

Експерти зазначають, що спроби применшити або навіть скасувати вплив біологічних статевих факторів на поведінкові моделі і ролі є недопустимими. Це може призвести до неврозів і складнощів з власною ідентифікацією у дітей і підлітків. Асоціація сексологів та сексотерапевтів України зайняла ще категоричнішу позицію: «Гендерно-нейтральне виховання – це злочин проти дітей».

Стає зрозумілим, що автори підручника прагнуть впровадити і унормувати у свідомості дітей ідеологічну концепцію гендеру. У такий спосіб вони суперечать змісту свого ж підручника, адже таким змістом та ідеями порушують виховні, світоглядні, моральні кордони дітей та їхніх батьків.

Слід зазначити, що підручник написаний у рамках реалізації проєкту «Пілотування викладання предмету “Культура добросусідства” в Новій Українській школі», який фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID). Тобто цей предмет і його зміст у запропонованій формі не мають суспільного запиту від українських батьків та педагогів, або принаймні такий запит не доведений у відповідний спосіб.

«Всі разом!»

Чиатйте також по темі: Українським п’ятикласникам розкажуть про «одностатеві сім’ї»? Вже готується підручник

Щоб першими отримувати перевірену інформацію та компетентні експертні коментарі, підпишіться на наші офіційні канали у Viber та Telegram