Чому проект Закону № 0931 щодо протидії дискримінації загрожує основоположним правам людини

Експертиза
13.11.2019
Чому проект Закону № 0931 щодо протидії дискримінації загрожує основоположним правам людини

Експертний коментар Громадської організації «Громадянський рух «Всі разом!»

ЗАВАНТАЖИТИ ЗРАЗОК ЗВЕРНЕННЯ ДО НАРОДНИХ ДЕПУТАТІВ

Автори проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо гармонізації законодавства у сфері запобігання та протидії дискримінації із правом Європейського Союзу) пропонують внести зміни:

  • до Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні»,
  • уточнити термінологічний апарат,
  • до Кодексу України про адміністративні правопорушення,
  • до Кримінального кодексу України,
  • розширити повноваження Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

Запропоновані зміни передбачають значне розширення термінологічного апарату, використовуючи поняття: «віктимізація», «підбурювання до дискримінації», «пособництво в дискримінації», «множинна дискримінація», «дискримінація за асоціацією». Звертаємо увагу, що зазначені поняття суттєво відрізняються від вже діючих термінів у кримінально-правових науках. З метою попередження виникнення правових колізій, вважаємо, що  розширення запропонованого термінологічного апарату  значно ускладнить правозастосовну практику судових та правоохоронних органів.

Даним Проектом пропонується встановити відповідальність за порушення законодавства про запобігання та протидію дискримінації, доповнивши Кодекс України про адміністративні правопорушення. Звертаємо увагу на те, що чинним Законом «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» вже передбачені цивільна, адміністративна та кримінальна відповідальність, а саме стаття 15 декларує відповідальність осіб, винних в порушенні вимог законодавства про запобігання та протидію дискримінації. Вважаємо, що перелік ознак, за якими особа може бути притягнена до відповідальності є вичерпним, а його розширення недоцільним. Більш того, викладення норми у такій спосіб не враховує вимог пункту 22 статті 92 Конституції України, відповідно до якої, зокрема діяння, які є злочинами, адміністративними або дисциплінарними правопорушеннями та відповідальність за них визначаються виключно законами України.

У проекті пропонується значне розширення повноважень Уповноваженого Верховної Ради з прав людини. У Пояснювальній записці зазначено: «надати Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини повноваження щодо видання за результатами розгляду звернень осіб та/або груп осіб з питань дискримінації обов’язкові для виконання вимоги (приписи) щодо усунення порушень законодавства у сфері запобігання та протидії дискримінації». Нагадаємо, що стаття 55 Конституції України гарантує право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Крім того, безпосереднє застосування заходів примусу, не випливає з правового статусу Уповноваженого. З огляду на правовий статус Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, який обумовлює спеціальні форми та способи реалізації ним своїх повноважень щодо здійснення парламентського контролю за додержанням конституційних прав і свобод людини та громадянина, наділення його таким повноваженням не випливає з його конституційної функції як органу парламентського контролю.

Таким чином, пропозиція щодо надання Омбудсмену право складати адміністративні протоколи і видавати приписи, обов’язкові для виконання не відповідають нормам чинного законодавства.

Законопроект найближчим часом розглядатиме Комітет Верховної Ради України з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин. Нагадаємо, що проект був внесений на розгляд Верховної Ради ще 20 листопада 2015 року.

У підсумку зазначаємо наступне: якщо парламент проголосує законопроект № 0931 про внесення змін до деяких законодавчих актів України в запропонованій редакції, то свобода вираження думки та слова, свобода світогляду та політичної діяльності  опиняться під загрозою ліквідації.

ЗАВАНТАЖИТИ ЗРАЗОК ЗВЕРНЕННЯ ДО НАРОДНИХ ДЕПУТАТІВ

Запрошуємо надіслати лист-звернення НАРОДНИМ ДЕПУТАТАМ.

 

Щоб першими отримувати перевірену інформацію та компетентні експертні коментарі, підпишіться на наші офіційні канали у Viber та Telegram