Законопроект 3900: шкільні підручники хочуть наповнити антисімейними ідеями

Актуально
01.12.2020
Законопроект 3900: шкільні підручники хочуть наповнити антисімейними ідеями

Скандальний законопроект № 3900«Про внесення змін до закону України “Про освіту” щодо забезпечення якості навчальної літератури» хочуть розглянути у парламенті вже цього тижня. Є достатньо підстав стверджувати, що цей проект просувають у Верховній Раді ті сили, які свого часу доклали зусиль для блокування шкільного курсу «Основи сім’ї».

Як зазначають експерти, головною метою законопроекту 3900 є ліквідація в закладах освіти предметів духовно-морального спрямування і всіх навчальних програм щодо сімейної та батьківської тематики. І робити це хочуть через механізм запровадження так званої антидискримінаційної експертизи для всіх підручників, навіть для тих, які видаються не державним, а приватним коштом.

У пояснювальній записці до законопроекту пишеться зокрема й таке: «Проблемою є забезпечення якості навчальної літератури, що виготовляються за кошти фізичних та юридичних осіб та мають гриф “схвалено до використання у закладах повної загальної середньої освіти”. Процедура отримання цього грифу була недосконалою. Тільки за останні три роки виникло два гучних публічних обговорення навчальної літератури до предметів варіативної складової, які містили твердження, що суперечили науковим фактам та містили ознаки дискримінації».

Очевидно, що мається на увазі програма «Основи сім’ї», автором якої є Адріан Буковинський, і яка отримала відповідний гриф про можливість використання підручників у шкільному навчальному процесі. Однак нормативних підстав для відкликання грифу було недостатньо, а також головне рішення залежало від особистої думки членів Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти. Тому антисімейні популісти вирішили зареєструвати проект 3900.

У згаданому законопроекті написано: «У освітньому процесі в закладах освіти може використовуватися навчальна література, яка … не може містити висловлювань, зображень, відео– чи аудіоматеріалів дискримінаційного характеру, крім випадків, коли такі висловлювання, зображення, відео– чи аудіоматеріали використовуються для ілюстрування чи пояснення явищ дискримінації».

На практиці термін «дискримінаційні явища» дуже розмитий у своєму значенні. Часто матеріали визнаються дискримінаційними рішенням антидискримінаційної комісії згідно їхніх ідеологічних поглядів. Відтак, цим проектом намагаються запровадити ідеологічну цензуру всієї навчально літератури.

В законопроекті пропонується додати абзац: «Навчальна література, що виготовляється (придбається) за кошти місцевих бюджетів, юридичних та фізичних осіб, може проходити експертизу за ініціативи авторів (авторських колективів), розробників, видавців або на підставі звернення фізичних та юридичних осіб у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки».

Звертаємо увагу на те, що автори пропонують додати тезу, що проводити експертизи (зокрема антидискримінаційну) можна на підставі звернення громадян або юридичних осіб. Тобто на вимогу кількох людей може бути заблоковане використання підручників без всіляких на те підстав.

Слід зазначити, що Головне науково експертне управління Верховної Ради не підтримує введення в правове поле зазначених ідей. У своєму висновку управління зазначає: «Відповідно до ст. 4 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» включення положень, які тим чи іншим чином забороняють дискримінацію в галузеве законодавство, є недоцільним. Крім того, це може породити прецедент щодо необхідності включення антидискримінаційних положень і до інших законодавчих актів, що вбачається зайвим».

Адріан Буковинський, кандидат наук, автор програми «Основи сім’ї» в інтерв’ю порталу «Всі разом!» зазначив: «Законопроект 3900 у поточній редакції не має права бути проголосованим. Він дає широке поле для маніпуляцій з боку адептів ліво-ліберального руху в освіті. Не дарма головне науковоекспертне управління Верховної Ради не підтримує 3900 у поточній редакції».

Альбіна Паренюк, голова фонду «Дари навчання», резидент «Кабінету експертів» зауважує: «Цензура в Україні заборонена. Проте окремі представники парламенту намагаються всі освітні матеріали передати під повний і абсолютний контроль «антидискримінаційних експертів». Це аж ніяк не сприяє якості навчальної літератури. Навпаки, вона стає кульгавою та однобокою, позбавленою моралі та національної ідентичності».

Елеонора Дібрівна, юрист Руху «Всі разом!», підсумовує: «Таким чином, всю освітню та навчальну літературу хочуть взяти у лещата «антидискримінаційної експертизи» та поставити її під контроль. Якщо цей проект буде проголосований, жодні матеріали щодо патріотизму, цінності сім’ї, краси материнства та батьківства, не пройдуть таку експертизу. У цьому і проявляється ідеологічна радянщина та встановлення цензури, коли фактично пропонується боротьбу з так званою дискримінацією проголосити єдиною державною ідеологією».

Співавторами законопроекту №3900 є група народних депутатів, зокрема Інна Совсун, Роман Грищук, Марія Іонова, Марина Бардіна, Олексій Жмеренецький, Ярослав Юрчишин, Олена Кондратюк.