Вісім років ув’язнення за незгоду із ЛГБТ пропагандою

Актуально
14.04.2020
Вісім років ув’язнення за незгоду із ЛГБТ пропагандою

Проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України (щодо протидії злочинам на ґрунті ненависті за ознаками сексуальної орієнтації та ґендерної ідентичності)» зареєстровано у Верховній Раді 09 квітня 2020 року. Автором документу виступає Ольга Василевська-Смаглюк, народний депутат від партії «Слуга народу».

Законопроект передбачає внесення змін до статей Кримінального кодексу України (далі – ККУ). Як зазначається у Пояснювальній записці до проекту, його метою є змінення положень Кримінального кодексу України щодо порядку притягнення до відповідальності за злочини проти життя та здоров’я людини.

Створення нової обтяжувальної оставини

Пропонується додати до ККУ нову обтяжувальну обставину – вчинення злочину на ґрунті нетерпимості за ознакою сексуальної орієнтації або гендерної ідентичності (далі — СОГІ). Це означає, що кримінальне законодавство вперше розширюється поняттями СОГІ та вимагає за це посилення кримінальної відповідальності у вигляді величезних штрафів або позбавлення волі до 8 років. Проектом пропонується внесення змін до 10 статей ККУ, а саме: ст.ст. 67, 115, 120, 121, 122, 126,127,129, 293, 294. Ці статті ККУ в більшості стосуються злочинів середньої та тяжкої ступені тяжкості (вбивства, катування, побої, мордування тощо). Скасовуються права громадян на вільне вираження думки та слова, а також на свободу мирних зібрань.

Слід зазначити, що Рух «Всі разом!» виступає проти насилля у будь-якій формі. Вважаємо, що чинне законодавство України передбачає достатній об’єм відповідальності за злочини проти життя та здоров’я людини. І для того, щоб якісно працювала система правоохоронних органів, не потрібно додавати обтяжуючи обставини та збільшуати об’єм відповідальності.

Заборона на свободу слова

Особливу загрозу складає пропозиція автора нову статтю ККУ — 1611 «Публічні заклики до ворожнечі, насильницьких дій, переслідування або приниження гідності за ознакою сексуальної орієнтації або гендерної ідентичності». За порушення цієї статті передбачаються штрафи у розмірі 200-500 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (далі – НМДГ) або обмеження волі до від 5 до 8 років. А для посадових осіб – 500-1000 НМДГ або позбавленням волі до 5 років.

Звертаємо увагу, що відповідно до п. 5 підрозділу 1 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі — ПКУ) якщо норми інших законів містять посилання на неоподатковуваний мінімум доходів громадян, то для цілей їх застосування використовується сума в розмірі 17 грнТаким чином, критичне оцінювання дій, пов’язаних із ознаками сексуальної орієнтації або гендерної ідентичності передбачає пряме порушення статті 1611. А відповідальність за це – штраф від 3400 до 17000 грн або 8 років ув’язнення!

Наприклад, якщо громадянин України або державний службовець висловить критичну думку щодо СОГІ, це підпадає під пряму дію нової статті. При цьому такі поняття як «сексуальна орієнтація», «гендерна ідентичність» та «ворожнеча» не містяться в українському законодавстві. Тобто введення нового термінологічного апарату без узгодженості із науковим та громадянським колами всупереч існуючим нормам  призведе до масового незадоволення і посилення розколу між державними органами та громадянським суспільством.

Заборона мирних зібрань

Автор законопроекту пропонує посилити кримінальну відповідальність за проведення мирних акцій протесту.  У  проекті міститься пропозиція створення нової частини до статті 293 «Про групове порушення громадського порядку», яка передбачає позбавлення волі від двох до п’яти років. Наприклад, за мирні акції громадян, якщо вони виступають проти ЛГБТ ідеології, може бути інкримінована санкція у формі ув’янення до п’яти років. А якщо групою осіб — до восьми років позбавлення волі.

Слід зауважити, що чинна стаття  293 ККУ за порушення громадського порядку передбачає невеликий штраф або арешт до 6 місяців. А в запропонованій нормі у рази посилюється кримінальна відповідальність. Така санкція і близько не співвідноситься із обсягом дій, передбачених статтею 293 ККУ.

Звертаємо увагу, що стабільність державного устрою і суспільного ладу у вирішальній мірі залежать від оптимального співвідношення протиправної дії та покарання за неї, а також від існування правових підстав для притягнення до кримінальної відповідальності. В правовій демократичній державі  дотримання принципів верховенства права, невідворотності покарання та справедливості відповідальності є основою її існування. Як бачимо, законопроект № 3316 повністю розбалансовує демократичні засади суспільства. І створює умови для надання привілеїв соціальній групі, що має певні девіації в  сексуальній поведінці або не може визначитися зі своєю ідентичністю.

Виходячи із вищенаведеного, законопроект № 3316 має бути відхилено у повному обсязі.

Юридичний відділ Руху «Всі разом!»