Соціологія про покоління Незалежності: цінності, мрії, віра в Бога і ставлення до сім’ї

Актуально
24.08.2021
Соціологія про покоління Незалежності: цінності, мрії, віра в Бога і ставлення до сім’ї

Соціологічна група «Рейтинг» опублікувала результати дослідження, присвячені 30-річчю незалежності України. Загальна вибірка становила 20 тисяч респондентів з усієї країни, опитаних в телефонному режимі. Експерти вивчали особливості мислення та стиль життя нового покоління українців, їхнього ціннісного світу, мотивацій, оцінки самих себе та України, а також цінності сім’ї та ставлення до ЛГБТ. Результати виявилися цікавими та багатообіцяючими.

Основні дві емоції, які відчувають респонденти, думаючи про Україну  – сум (37%) і гордість (34%). Причому від гордості на Заході емоційний фон поступово рухається в бік негативного спектру – до суму на Сході. Серед інших емоцій є зацікавленість – 20%, радість і сором – по 18%, страх – 16%, байдужість і гнів – лише по 5%.

Ставлення до ЛГБТ

Як показує аналіз цінностей, українці охоче декларують важливість універсалізму та доброти, однак вони не дуже виявили терпимості у блоці дослідження толерантності.  47% негативно ставляться до ЛГБТ спільноти, 42% – до чайлдфрі (люди, які вирішили не мати дітей), близько половини ставляться до них нейтрально, 7-8% – позитивно.

Цікаво те, що молоді жінки 16-24 років створили окремий тренд за рівнем високої толерантності – з них третина ставиться позитивно до ЛГБТ та чайлдфрі, при тому що в серед хлопців цього ж віку таких втричі менше. В цілому Покоління Незалежності виявилося найліберальнішим, особливо 16-24 роки. Водночас, рівень терпимості з віком знижується і досягає найнижчого рівня у найстаршому віці (61+), і серед них до людей, які не хочуть мати дітей, переважає негативне ставлення (66%), так само як і до ЛГБТ (65%). Серед регіонів найбільш поблажливий Київ. А от Схід і Захід схожі в своєму консерватизмі.

Взаємозв’язок віри в Бога і природних сімейних цінностей 

Аналіз відповідей респондентів щодо віри підтвердив закономірність: якщо людина не вірить у Бога, вона більш толерантна до ЛГБТ. І навпаки: якщо людина віруюча, вона схильна до природної сім’ї. Наприклад, у Києві та серед наймолодших (16-24) – віруючих менше половини.

Загалом 60% населення вірять в існування Бога і не сумніваються в ньому. Ще 17% вірять в Бога, але сумніваються у ньому, а у вищі сили вірять 14%. Атеїстів лише 7%. Віра в Бога зростає з віком і після 50 років має найвищі показники (більше 60%). Показники релігійності високі на Галичині й Заході в цілому.

Українці мріють про дітей та онуків і достойні зарплати

Українці мріють про міцне здоров’я (58%). Хороший фізичний стан – це одна з базових потреб людини. На актуалізацію цього показника могла вплинути пандемія. На другому місці –  підвищення зарплат та пенсій (41%). Для бідних це мрія № 1, для них вона навіть дещо важливіша ніж здоров’я. Мрія про дітей та онуків – на третьому місці (40%). Вона актуальна однаково для всіх, менше лише для наймолодших (до 24 років). Стереотип, що народження дітей важливіше для жінок, не підтвердився:  у мрії про дітей і онуків немає суттєвих різниць за статтю.

Лише 10% українців мріють про кар’єру. Найбільше таких серед молодих жінок 16-24 років – 45%. У 25-30 років таких жінок вполовину меншає (21%), бо з’являється ще мрія про дітей і родину. Молоді хлопці в 16-24 роки більше зорієнтовані на власну справу (38%), ніж на кар’єру, і ніж жінки їхнього віку (28%).

Про щасливе кохання мріють 14% опитаних, при цьому для чоловіків воно більш важливе: наприклад, у віці 25-40 років з жінок лише 14% мріють про кохання, а серед чоловіків таких 22-24%. Навіть після 60 років, кожен десятий з чоловіків ще мріє про щасливе кохання, тоді як серед жінок цього віку майже ніхто про це вже не мріє.

З тих, хто хоче працювати закордоном, лише кожен десятий мріє про переїзд туди. При цьому вони більше мріють про подорожі, кар’єру, власну справу.

Аудиторія: населення України віком від 16 років і старші в усіх областях, крім тимчасово окупованих територій Криму та Донбасу. Вибірка репрезентативна за віком, статтю і типом поселення. Метод опитування: CATI (Computer Assisted Telephone Interviews – телефонні інтерв’ю з використанням комп’ютера). На основі випадкової вибірки мобільних телефонних номерів. Вибіркова сукупність:  20000 респондентів. Помилка репрезентативності дослідження з довірчою імовірністю 0,95: по Україні – не більше 1,0%, по області – не більше 4%. Терміни проведення: 20 липня – 9 серпня 2021 року

Щоб першими отримувати перевірену інформацію та компетентні експертні коментарі, підпишіться на наші офіційні канали у Viber та Telegram