Кабінет експертів провів круглий стіл в Міністерстві освіти
6 червня 2019 в Києві, у приміщенні Міністерства освіти та науки України, відбувся круглий стіл: “Децентралізація в освіті: кроки до побудови партнерської взаємодії між державою та місцевим самоврядуванням”. Захід пройшов за участі громадськості та представників Міністерства. Обговорювали нагальні питання реалізації політики децентралізації в освіті. Експертну зустріч ініціював Кабінет експертів “Всі разом!”
Засідання було відкрите вітальним словом модератора експертної зустрічі: Альбіною Паренюк, керівником освітнього напрямку Кабінету експертів “Всі разом!”. Вона зазначила, що процеси децентралізації незворотні і мають оновлювати якісно та організаційно оновлювати українську освіту. І цей круглий стіл – це інструмент діалогу громадськості з владою. Він має бути використаний з максимальною користю для спільного напрацювання пропозицій щодо Дорожньої карти реалізації процесу децентралізації в освіті. Серед іншого, пані Альбіна наголосила, що інституалізація змін має відбуватися знизу. Неможливо робити реформу без урахування думки громади, тому що саме громади є замовниками освітніх послуг.
Вадим Карандій, заступник Міністра освіти та науки України наголосив на необхідності змінювати стару освітню парадигму і продовжувати втілювати реформу в галузі. Чиновник відповів на низку запитань від учасників круглого столу. Резюмуючи, пан Вадим наголосив, що робота по вдосконаленню процесу децентралізації в освіті має відьуватися у партнерстві із громадскістю.
Руслан Кухарчук, голова Громадянського руху “Всі разом!” зазначив, що дежавна централізація викликає напруження в громадах. Суспільна тенденція вимагає незворотності процесів децентралізації. Але й цей процес має відбуватися з обов’язковим урахуванням інтересів сімей. Батьки є активними учасниками навчально-виховного процесу, тому необхідно додержуватися права батьків навчати та виховувати своїх дітей в дусі власних традицій, вірувань та культури.
Микита Андреєв, голова Громадської ради при Міністерстві освіти і науки України звернув увагу присутніх на недостатню зацікавленість представників МОН у співпраці х громадськими інститутами, нехтування пропозиціями та ініціативами з покращення спільної взаємодії.
Юрій Ганущак, директор ГО «Інститут розвитку територій» наголосив на тому, що виходячи з мережі шкіл та кількості дітей в них розраховується кількість педагогічного персоналу, видатки на зарплату, інші видатки для забезпечення навчального процесу. Отримані розраховані видатки діляться на кількість дітей для отримання нормативу бюджетної забезпеченості. Додаткові кошти мають виділятися для громад, які знаходяться поза межею зони однорідності. Пан Юрій зазначив, що державна політика має корелюватися із застосуванням її органами самоврядування, визначатися предмет відповідальності ОМС при наданні соціальних послуг, формуватися стандарт соціальної послуги, рекомендації щодо оптимізації закладів тощо.
Світлана Благодєтєдєва-Вовк, голова Ради ГО ТРОН, координатор антиплагіатної ініціативи “Дисергейт” говорила про оцінювання ефективності фінансової автнономії навчального закладу. Інстументом автономії – є фінанси. А джерелом коштів є держбюджет. Проблема полягає в тому, що громадскість не має важелів впливу та контролю за процесами освітнього бюджетування. Фінансовий перерозподіл має бути децентралізрваним. Розумне витрачання грощей в галузі має бути визначене обгрунтованістю поставлених завдань, прозорістю процесів,доступу громадськостідо їхнього контролю, забезпечення безготівкогово обігу фінансів та ротації управлінських кадрів. В своєму виступі, пані Світлана також розкрила концепт альернативної комулятивності підрахунку витрат на одного учня. Він має базуватися на підрахунках витрат на реалізацію державного стандарту освіти, який має бути виконаний в процесі навчання одного учня.
Андрій Сініцин, виконавчий директор Фонду академічних і освітніх інновацій презентував модель чартерних шкіл, як інноваційної моделі здобуття середньої освіти. Global Outreach Charter Academy має грунтовний досвід, в частині реалізації концепту приватно-державного партнерства в галузі освіти. Американський досвід є прикладом одної з форм практичної децентралізації в освіті. Сильною стороною співпраці приватного сектору з державо. – є принцип “гроші ходять за дитиною”. Його реалізація суттєво рухає реформу децентралізації та забезпечує фінансову автономію навчального закладу.
Марія Левченко, директор українсько-італійської школи “Всесвіт” з Житомира, презентувала кейс здобутків своєї школи, як приклад реалізованого приватно-державного партнерства на практиці. Пані Марія розказала про те, як їм вдалося отримати державну субвенцію на кожного учня, заручитися підтримкою місцевої влади.
Марія Єршова, голова ГО «Варта життя» звернула увагу присутніх на інструменти регуляції права академічної автономії в інтересах сім’ї та дітей. Зокрема, що адміністації навчальних закладів в умовах децентралізації мають враховувати думку батьків при виборі навчальних програм та впровадженню інноваційних напрямків освіти та виховання дітей в школі. Зі слі пані Марії, стало відомо, що у МОН лежить навчальна програма з впровадження сексуальних уроків створена громадськими організаціями гендерного та ЛГБТ-спрямування. Дана програма мала бути прийнята ближчим часом, під потужним тиском різних грантових, міжнародних організацій. Проаналізувавши її, батьківська громадсткість різко виступила проти. Про необхідність публічного, громадського, фахового обговорення навчальної програми “секс-просвітництва” в українських школах наголушують і експерти. З окремим зверненням до МОН, з цього приводу, звернулася громадська організація “Варта життя”.
Ірина Ліщук, директор Новосілківської загальноосвітньої говорила про особливості оцінювання якості освіти – як важливого елементу децентралізації. Тамара Захарченко, заступник голови Незалежної профспілки працівників освіти, виступаючи зазначила, що в центрі структурної реформи децентралізації, оптимізації шкіл та забезпеченні фінансової автономії – інтереси вчителів мають бути захищені та забезпечені. Дотримання існуючого законодавства в сфері соціального захисту педпрацівників достатньо для початку. Престижність посади вчителя повинна бути пріоритетом реформи системи освіти.
Тож, учасникам круглого столу вдалося обговорити теми удосконалення норм, порядку та якості надання соціальних послуг, зокрема у сфері загальної середньої освіти, та адвокації процесів децентралізації в освіті. А також низку питань, пов’язаних із делегуванням повноважень держави у сфері управління освітою на обласний та місцевий рівні і забезпеченням умов, критеріїв, норм щодо вибору оптимальної моделі інституційної взаємодії між державою та органами місцевого самоврядування та ролі громадянського суспільства в цьому процесі.
В дискусії брали участь чиновники Міністерства освіти і науки України, експерти освітньої галузі, представники громадських організацій, директори шкіл та представники місцевих рад.
Щоб першими отримувати перевірену інформацію та компетентні експертні коментарі, підпишіться на наші офіційні канали у Viber та Telegram