Урядовий законопроект 5488: чиниш спротив СОГІ – штраф, інфікуєш когось ВІЛ – нормально

Експертиза
27.05.2021
Урядовий законопроект 5488: чиниш спротив СОГІ – штраф, інфікуєш когось ВІЛ – нормально

У Верховній Раді зареєстровано черговий компромітуючий законопроект щодо боротьби з проявами дискримінації. Особлива увага в документі приділяється забезпеченню покарання за правопорушення з мотивів нетерпимості із ознаками «сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності» (СОГІ).

Документ має назву «Проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо боротьби з проявами дискримінації» та зареєстрований у парламенті 13 травня під номером 5488. Ініціатором законопроекту виступив Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль.

Автори проекту пропонують внести зміни:

– до Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні»,

– до Кодексу України про адміністративні правопорушення,

– до Кримінального кодексу України,

– уточнити термінологічний аппарат та розширити повноваження Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

У Пояснювальній записці до документу зазначається, що  законопроект спрямовано на «забезпечення покарання за злочини, скоєні з мотивів нетерпимості за такими ознаками, як… сексуальна орієнтація, транссексуальність» тощо. При цьому, під нетерпимістю пропонують розуміти «відкрите, упереджене, негативне ставлення стосовно осіб за такими ознаками, як… сексуальна орієнтація, гендерна ідентичність… або іншими ознаками». Таким чином, критика деструктивної поведінки осіб, їх іделогочних переконань або неприйнятних публічних демонстрацій сексуальних уподобань може трактуватися як «нетерпимість». За що передбачається адміністративна або кримінальна відповідальність. Також у записці згадується, що формування проекту регулюється зобов’язаннями України у сфері європейської інтеграції. Разом із цим зазначимо: Основний закон України визначає, що зовнішньополітична діяльність спрямована на забезпечення її національних інтересів і безпеки.

У контексті змін до Кодексу України про Адміністративні правопорушення пропонується ознаку «нетерпимість» віднести до обтяжуючих обставин. Наприклад, пропонується доповнити статтю 35 КУпАП положенням щодо учинення правопорушення з мотивів нетерпимості, що суттєво посилюватиме відповідальність.

В тому числі автори проекту хочуть додати нову статтю 188-56 до до КУпАП (щодо порушення законодавства у сфері запобігання та протидії дискримінації), із метою наділення представників Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини правом складати протоколи. Таким чином, значно збільшується обсяг прав Уповноваженого з прав людини, представники якого або уповноважені ним особи матимуть можливість накладати адміністративні обтяження та штрафи без участі правоохоронних та судових органів.

Нагадаємо, що стаття 55 Конституції України гарантує право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Крім того, безпосереднє застосування заходів примусу, не випливає з правового статусу Уповноваженого. З огляду на правовий статус Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, який обумовлює спеціальні форми та способи реалізації ним своїх повноважень щодо здійснення парламентського контролю за додержанням конституційних прав і свобод людини та громадянина, наділення його таким повноваженням не випливає з його конституційної функції як органу парламентського контролю. Таким чином, пропозиція щодо надання Омбудсмену право складати адміністративні протоколи не відповідають нормам чинного законодавства.

Проектом також передбачається внесення змін до восьми статей Кримінального кодексу (статті 67, 115, 121, 122, 126, 127, 129, 300), із метою внесення в них ознаки «нетерпимості» як нової обставини для посилення кримінальної відповідальності. Наприклад, якщо один і той самий злочин було вчинено до звичайного громадянина та до представника ЛГБТ-спільноти, в останньому випадку покарання буде жорсткішим через наявність обтяжуючої обставини у вигляді нетерпимості за ознаками СОГІ. Таким чином, законопроект передбачає надання привілеїв певним соціальним групам. Цим порушуються принципи справедливості та рівності, як основоположних правових засад демократичного суспільства, забезпечених Конституцією України (стаття 21).

Проектом пропонується внесення змін до статті 130 КК України, чим  передбачається декриміналізація свідомого поставлення іншої особи в небезпеку зараження вірусом імунодефіциту людини чи іншої невиліковної інфекційної хвороби, що є небезпечною для життя людини, а також зараження іншої особи вірусом імунодефіциту людини чи іншої невиліковної інфекційної хвороби особою, яка знала про те, що вона є носієм цього вірусу.

У чинному Кримінальному кодексі України зазначається, що зараження ВІЛ є небезпечним для життя людини, вважається злочином і карається арештом від трьох місяців до позбавлення волі на вісім років. Проте з невідомих причин у пропозиції від Кабінету міністрів міститься пункт про вилучення згадування про небезпеку зараження вірусом імунодефіциту і рекомендують викласти цю статтю у такій редакції: «Стаття 130. Умисне зараження особливо небезпечною інфекційною хворобою або її збудником».

Слід наголосити, що за словами експертів, люди, які мають сексуальні стосунки у неприродній спосіб у відсотковому розрахунку частіше переносять інфекції, що передаються статевим шляхом, і можуть заразити своїх сексуальних партнерів, перш за все ВІЛ. Тобто пропозиція Кабміну заключається в тому, щоб в угоду ЛГБТ-спільноті, переважна більшість яких практикують неприродні статеві стосунки, перестати вважати злочином зараження вірусом імунодефіциту, який є небезпечним  для життя людини. Це ставить під загрозу здоров’я населення, порушує принцип суспільної користі та не відповідає вимогам Конституції щодо забезпечення життя та здоров’я громадян. Подібні пропозиції керівних органів держави є неприпустимими.

У підсумку зазначимо, що законопроект 5488 загрожує основоположним права людини, гарантованих Конституцією: праву на вільне вираження думки та слова, на державну охорону здоров’я населення, на рівність усіх громадян перед законом.

Юридичний відділ Руху “Всі разом!”.