ЗВЕРНЕННЯ ДО ОМБУДСМЕНА ЩОДО ВИЗНАННЯ ДІЙ ЇЇ ПРЕДСТАВНИКА НЕЗАКОННИМИ

Експертиза
25.04.2018

Вих. № 10 від 25.04.2018 року                                                            Уповноваженому Верховної Ради

України з прав людини

Денісовій Л. Л.

 

 

Шановна Людмило Леонтіївно!

 

Користуючись нагодою, висловлюємо Вам запевнення у глибокій повазі!

 

Цим листом повідомляємо, що до Громадської організації «Громадянський рух «Всі разом!» звернувся громадянин України, учасник руху «Всі разом!» Танцюра Віктор Зиновійович із проханням сприяти захисту його конституційних прав і свобод, які були порушені у зв’язку із видаленням петиції №22/042484-еп про захист  сімейних цінностей з офіційного інтернет-представництва Президента України.

Керуючись статтями 36, 40 Конституції України, із метою виконання статутних завдань ГО Рух «Всі разом!», а саме – захист прав і свобод учасників Руху, а також задоволення суспільних, етичних, моральних, духовних, соціальних, культурних, доброчинних інтересів його учасників, звертаємося до Вас з наступним клопотанням…

 

Суть питання: автор петиції повідомив про порушення з боку державних службовців його основоположного права – права на свободу думки, поглядів і слова, що гарантується статтею 34 Конституції України. Про це він дізнався після отримання копії листа від Адміністрації Президента про припинення оприлюднення електронної Петиції №22/042484-еп, автором якої він є.  Як стало відомо, підставою для видалення Петиції стало звернення від А. А. Філіпішиної, яка займає посаду Представника Уповноваженого з питань дотримання прав дитини, недискримінації та гендерної рівності. Підставою для припинення оприлюднення вищевказаної Петиції стало те, що на думку А. А. Філіпішиної, там  містяться «ознаки підбурювання до дискримінації за ознакою так званої «сексуальної орієнтації та тендерної ідентичності (приналежністю до ЛГБТ-спільноти)».

 

У відповідь на це звертаємо увагу на наступне:

 

  1. Петиція відповідає вимогам статей 5, 231 ЗУ «Про звернення громадян», які передбачають право на подання електронних петицій і встановлює вимоги до звернення, що підтверджується фактом її оприлюднення.
  2. Чинне українське законодавство у контексті предмета правового регулювання даних суспільних відносин не містить формулювання  «сексуальна орієнтація та гендерна ідентичність», яке застосувала А. А. Філіпішина у листі до Адміністрації Президента. Цей факт підтверджує відсутність законних підстав для припинення оприлюднення Петиції та є перевищенням повноважень Представником Уповноваженого згідно з п. 3 Положення про Представників Уповноваженого ВРУ з прав людини, згідно якого останній повинен знати та керуватися у своїй діяльності Конституцією України та чинним законодавством.
  3. Згідно п. 7.1 Положення про Представників Уповноваженого, А. А. Філіпішина зобов’язана дотримуватися прав та охоронюваних законом інтересів людини і громадянина. Однак її вимога про припинення оприлюднення Петиції, з нашої точки зору, є прямим порушенням права громадянина України на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань, що гарантоване статтею 34 Конституції і є головною умовою демократичного суспільства. Автор петиції критикує виключно спосіб життя та ідеологію, які складають загрозу сімейним цінностям та національній безпеці України згідно ст. 3, 7 Закону України «Про основи національної безпеки України».
  4. Позиція і висловлювання Представника Уповноваженого щодо змісту Петиції В. З. Танцюри мають ознаки утиску та дискримінації автора Петиції та майже 23 000 підписантів за ознакою переконань згідно із статтею 1 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні».
  5. Вважаємо, що А. А. Філіпішина сприяє привілейованому становищу представників ЛГБТ-спільноти, приділяє підвищену увагу цій тематиці, нехтуючи волевиявленням громадян України у вигляді електронної Петиції як однієї з форм безпосередньої демократії, відповідно ст. 69 Конституції України, чим порушує наступні положення Конституції України:
  • принцип рівності прав, гарантований ст. 21 Конституції, яка зазначає, що усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах;
  • статтю 24 Конституції, яка регламентує, що громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом і не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
  1. Звертаємо також увагу на той факт, що згідно п. 5.9 Положення та п. 2.12 Посадової інструкції представника Уповноваженого з питань дотримання прав дитини, недискримінації та гендерної рівності в розділі «Завдання та обов’язки» посадова особа А. А. Філіпішина має завдання та обов’язок надавати інформацію та коментарі з питань своєї діяльності засобам масової інформації. Її відмова дати коментар засобам масової інформації з порушеного питання може сприйматися суспільством як непрозора діяльність посадової особи. Це може вкрай негативно відображатися на репутації Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

 

Нагадаємо, що Конституція України статтею 64 гарантує, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, тим більше – Представником Уповноваженого з прав людини. Також стаття 68 Конституції зобов’язує неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Вважаємо, що А. А. Філіпішина описаною вище своєю діяльністю посягає на права і свободи людей, які не належать до ЛГБТ-спільноти.

Звертаємо Вашу увагу на те, що згідно з Конституцією України та визнаними Україною міжнародними правовими документами, держава має зобов’язання перед українським народом щодо розвитку та захисту інституту сім’ї. Статтею 51 Конституції України зазначено, що сім’я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою. У статті 11 Конституції зазначено, що держава сприяє консолідації та розвиткові української нації, її історичної свідомості, традицій і культури, а також розвиткові етнічної, культурної, мовної та релігійної самобутності всіх корінних народів і національних меншин України. Сім’я є основним осередком суспільства та нації.

Відповідно до статті 16 Загальної декларації прав людини сім’я є природним i основним осередком суспільства i має право на захист з боку суспільства та держави. У статті 23 Міжнародного пакту про громадянські та політичні права визначається, що сім’я є природним і основним осередком суспільства та має право на захист з боку суспільства і держави. Саме з урахуванням цих правових норм громадянин В. З. Танцюра опублікував свою Петицію, яку А. А. Філіпішина вимагала видалити.

 

Діючи на підставі статті 40 Конституції України, виходячи зі статей 34, 36, 64, 68 Конституції України, ст. 5, 231 ЗУ «Про звернення громадян», ст. 3, 7 Закону України «Про основи національної безпеки України», ст. 1 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні», п. 3, 7.1 Положення про Представників Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини,

 

ПРОСИМО:

  1. Призначити службову перевірку щодо дій А. А. Філіпішиної на наявність факту перевищення службових повноважень, які виявилися у порушенні п. 3, 7.1 Положення про Представників Уповноваженого ВРУ з прав людини, а також недотримання вимог статей 21, 24, 34 Конституції та порушенні статті 1 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні».
  2. Визнати дії А. А. Філіпішиної незаконними та такими, що є перевищенням службових повноважень, притягнути її до дисциплінарної відповідальності, а також звільнити із займаної посади згідно ст. 147 Кодексу законів про працю.
  3. Дати письмову відповідь на цей лист і повідомити про ухвалені рішення.

 

 

Голова Руху «Всі разом!»                                                                                                               

Руслан Кухарчук.

Щоб першими отримувати перевірену інформацію та компетентні експертні коментарі, підпишіться на наші офіційні канали у Viber та Telegram