«Шлюб за 24 години» замість державної сімейної стратегії

Влада розпочала процес переписування сімейного законодавства в Україні. Першим етапом став запуск пілотного проекту, що надає можливість зареєструвати «експрес-шлюб» безпосередньо в день подання заяви. Пропонуємо визначити законодавчі підстави та можливі наслідки такого швидкого процесу реєстрації подружжя.

У травні 2016 року у Верховній Раді України був зареєстрований проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері державної реєстрації актів цивільного стану щодо приведення їх у відповідність з європейськими стандартами» (№4605). Уже 13 липня 2016 року Розпорядженням Кабінету Міністрів розпочався пілотний проект з реєстрації шлюбу протягом однієї доби. А 27 липня 2016 року з’явився Наказ Міністерства юстиції «Про реалізацію пілотного проекту щодо державної реєстрації шлюбу».

2-moroz

Відповідно до вказаних нормативно-правових актів, пілотний проект уже запроваджено в таких містах як Київ, Львів, Одеса, Херсон, Маріуполь і Сєвєродонецьк. За новою процедурою право реєстрації шлюбу надається суб’єкту господарювання – юридичній особі публічного права («організатору державної реєстрації шлюбу»). Організатором може бути, наприклад, нотаріус, який подав клопотання про спроможність, і це клопотання було задоволено відповідним територіальним органом Міністерства юстиції. Згідно вищезгаданого Розпорядження Кабінету Міністрів, передбачається наступна процедура реєстрації шлюбу в містах реалізації проекту:

  • заявники можуть самі обрати місце та час реєстрації;
  • між організатором та заявниками укладається письмовий договір;
  • реєстрація шлюбу здійснюється на території організатора (наприклад, у приміщенні нотаріальної контори), який і видає свідоцтво про реєстрацію шлюбу.

Таким чином, для реєстрації шлюбу у межах пілотного проекту потрібні лише паспорти осіб, які планують одружитися, та приблизно 280 гривень для оплати послуг реєстрації.

37470

Які можливі наслідки?

Позитивне – це можливість подання в електронній формі документів для реєстрації актів цивільного стану, а також спрощення процедури реєстрації для жителів тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб.

Але разом з тим постає кілька питань… Чи сприяє прискорена реєстрація шлюбу стабільності у стосунках між жінкою та чоловіком; чи охороняє права й інтереси подружжя, їхніх дітей? І ще, чи представляє зазначена процедура інтереси держави та суспільства, що передбачені ст. 27 Сімейного кодексу?

Чинна редакція ст. 32 Сімейного кодексу визначає час очікування реєстрації шлюбу на загальних підставах строком в один місяць з моменту подачі заяви. Цією ж статтею зазначаються ситуації-винятки для пришвидшеної процедури (у день подання заяви чи у будь-який інший день за бажанням наречених), а саме:

  • вагітність нареченої;
  • народження дитини;
  • безпосередня загроза для життя нареченої або нареченого.

Тобто, чинним законодавством уже визначені виняткові обставини реєстрації шлюбу без дотримання норми одного місяця витримки. Вважаємо, що цей перелік може бути розширений для можливості реалізації права на шлюб таким категоріям громадян України як воїни АТО та мешканці окупованих територій. Але встановлювати нову правову традицію реєстрації шлюбу протягом доби на вимогу будь-кого недоцільно, навіть небезпечно.

image-88

Можливі негативні наслідки

Слід наголосити, що реєстрація шлюбу протягом 24 годин порушує право на взаємну обізнаність про стан здоров’я, що передбачено ст. 30 Сімейного кодексу. А приховування відомостей про стан здоров’я може бути причиною для визнання шлюбу недійсним, згідно з ч. 5 ст. 30 Сімейного кодексу України. Державою ухвалено Порядок проходження медичного обстеження, затверджений постановою Кабміну №1740 від 16.11.2002, де передбачається, що орган державної реєстрації має проінформувати наречених про можливість медичного обстеження та за їхнім бажанням видати направлення в лікувально-профілактичні заклади.

Проте, головна небезпека полягає в тому, що швидкий шлюб закладає підґрунтя для такого ж швидкого розлучення. В Україні взагалі досить низькі показники збереження сім’ї. Згідно відомостей Держкомстату на 2015 рік, кількість розлучень дорівнює майже половині зареєстрованих шлюбів: на 299 000 шлюбів – 129 000 розлучень. Складається враження, що подібні урядові ініціативи покликані передусім послабити інститут шлюбу.

Окрім пропозиції зареєструвати шлюб поспіхом, ще пропонується організувати протягом дня розлучення. У документі йдеться: «Шлюб розривається в день подання відповідної заяви або в інший робочий день органу державної реєстрації актів цивільного стану, обраний подружжям, якщо вона не була відкликана». До того ж передбачається можливість розірвання шлюбних взаємин в органах реєстрації актів цивільного стану, «незалежно від наявності у подружжя дітей, спору щодо їх утримання, місця проживання, участі у забезпеченні нормальних умов життя тим з батьків, хто буде проживати окремо, умов здійснення ним права на особисте виховання дітей, а також наявності між подружжям майнового спору».

Для порівняння: ст. 106 чинного Сімейного кодексу передбачено надання місячного строку для примирення, що головною метою має збереження сім’ї, якщо це можливо. За новим законопроектом термінів для примирення не передбачено.

Також можна зробити висновок, що в запропонованому проекті у разі розлучення інтереси неповнолітніх дітей не враховуються взагалі, хоча для дитини будь-якого віку це важка стресова ситуація. А ігнорування майнових та немайнових інтересів дітей є прямим порушенням норм Конвенції з прав дитини, ст.3 якої декларує, що під час розлучення першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Вважаємо, що дійсна згода дитини на розлучення батьків може бути встановлена лише в судовому порядку. Так само мають бути визначені всі умови виховання дітей. Апріорі неможливо влаштувати подальше життя дитини за один день.

16822367322e1baa95f96880889cf876_xl

Час зміцнювати, а не руйнувати

Наша держава в питаннях «експрес-реєстрації» та «експрес-розірвання» шлюбу наближається до стандартів Лас-Вегасу, як зазначив на брифінгу 14 липня 2016 року міністр юстиції України Павло Петренко. Та чи на такі стандарти має орієнтуватися Україна?

На нашу думку, прискорена реєстрація шлюбу й аналогічне миттєве розлучення є прямими порушеннями ст. 51 Конституції України, де зазначається, що держава наділена повноваженнями бути гарантом інституту сім’ї. Швидкий шлюб суперечить одному з базових принципів створення родини – відповідальності. Рішення про одруження має бути виваженим, обміркованим та перевіреним часом. Слід щонайменше зберегти норму 30-ти днів, що передбачена чинним Сімейним кодексом. Це – час для наречених підготуватися до найважливішого кроку в житті; час для консультації з сімейними експертами, виявлення й усунення перешкод для шлюбу, проходження медичного обстеження (за бажанням). Особи, які бажають зареєструвати шлюб, мають підійти до процесу становлення своєї сім’ї відповідально та зважено, тому що це є основою їхнього подальшого життя.

Ламання сімейного законодавства, а саме, скорочення строків реєстрації та розірвання шлюбу, може мати катастрофічні наслідки в шлюбно-сімейних стосунках. Вважаємо запропоновані новації антисімейними й такими, що не відповідають інтересам держави та суспільства в контексті підтримки сім’ї, не сприяють забезпеченню стабільності у стосунках між жінкою та чоловіком, зазіхають на інтереси подружжя, їхніх дітей. Беручи до уваги необхідність захисту сім’ї як основи існування суспільства, упровадження прискореної процедури реєстрації шлюбу та розлучення є однозначно недоцільним і небезпечним.

Елеонора Дібрівна, юрист руху «Всі разом!»

Дібрівна Елеонора, Кабінет експертів